Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Πρακτικά της 52ης Συνόδου Προέδρων & Γραμματέων Επιτροπών Ερευνών

ΠΡΑΚΤΙΚΑ 52ης ΣΥΝΟΔΟΥ ΠΡΟΕΔΡΩΝ & ΓΡΑΜΜΑΤΕΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ

Βόλος, 30 Ιουνίου 2011

1. Έναρξη εργασιών της 52ης Συνόδου Προέδρων και Γραμματέων των Επιτροπών Ερευνών

Χαιρετισμός του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Καθηγητή Κωνσταντίνου Γουργουλιάνη

Χαιρετισμός του Αντιπρύτανη και Προέδρου της Επιτροπής Ερευνών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Καθηγητή Βασιλείου Μποντόζογλου.

2. Θέματα που συζητήθηκαν κατά την 47η Συνάντηση Γραμματέων Επιτροπών Ερευνών

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ερευνών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Μποντόζογλου Βασίλειος πραγματοποίησε σύντομη ενημέρωση σχετικά με τα θέματα που συζητήθηκαν κατά την 47 η συνάντηση των Γραμματέων και έδωσε το λόγο στα μέλη της Συνόδου για περαιτέρω σχόλια.

2.1 Θέματα Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση & Δια Βίου Μάθηση»

2.1.1 Διαδικασία & Μέθοδος υπολογισμού έμμεσων δαπανών στα προγράμματα του ΕΠ.ΕΔΒΜ

Μετά την ενημέρωση που έγινε στη χθεσινή συνεδρίαση, συμφωνήθηκε πως προκρίνεται η μέθοδος κατανομής να είναι αυτή των πολλαπλών κριτηρίων, η Διαχειριστική Αρχή θα προσδιορίσει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά έως την κατάληξη της διαπραγμάτευσης για την εφαρμογή της κατ’ αποκοπή μεθόδου υπολογισμού εμμέσων δαπανών (flatrate).

2.1.2 Χρηματοδότηση – Δανειοδότηση των Ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και λοιπών φορέων από τον Ειδικό Λογαριασμό του ΥΠΕΠΘ στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚΙΙ

Η κ. Ορφανού, Ειδική Γραμματέας Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Πόρων, δεν τοποθετήθηκε σχετικά με την επίλυση του θέματος προχρηματοδότησης των Ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και λοιπών φορέων στα πλαίσια του ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ από τον Ειδικό Λογαριασμό του ΥΠΕΠΘ. Πρότεινε να τεθεί γραπτό ερώτημα προς τον Ενιαίο Διοικητικό Τομέα.

2.1.3 Υλοποίηση και Διαχείριση προγραμμάτων ΕΠΕΔΒΜ (Θαλής, Ηράκλειτος ΙΙ, Πρακτική Άσκηση, Ενίσχυση Μεταδιδακτόρων Ερευνητών)

Σε συνέχεια των αποτελεσμάτων της 47 ης Συνάντησης Γραμματεών τονίστηκε η αναγκαιότητα απλοποίησης των διαδικασιών διαχείρισης των προγραμμάτων.

2.1.4 Έκδοση οδηγού διαχείρισης έργων ΕΠΕΔΒΜ

Σύμφωνα με τα πρακτικά της 47 ης Συνάντησης Γραμματέων των Επιτροπών Ερευνών των Ελληνικών Πανεπιστημίων:

«Τα ΑΕΙ τόνισαν την αναγκαιότητα έκδοσης από την ΕΥΔ του ΕΠΕΔΒΜ οδηγού διαχείρισης έργων, ώστε να υπάρξει κοινή αντίληψη διαχείρισης και απλούστευση διαδικασιών. Προτάθηκε ακόμη η συγκρότηση ομάδας υποβοήθησης της ΕΥΔ ΕΠΕΔΒΜ στην σύνταξή του. Η Διαχειριστική Αρχή εκδήλωσε την επιθυμία για την σύνταξη οδηγού σε συνεργασία με τα ΑΕΙ, η οποία καθυστέρησε λόγω των συνεχιζόμενων αλλαγών που προκύπτουν στις διαδικασίες υλοποίησης των προγραμμάτων.»

2.1.5 Όρια προμηθειών για την διενέργεια διαγωνισμών

Σύμφωνα με τα πρακτικά της 47 ης Συνάντησης Γραμματέων των Επιτροπών Ερευνών των Ελληνικών Πανεπιστημίων « θα υπάρξει στο νέο νόμο, που αναμένεται για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, σχετική ρύθμιση προσαρμογής με το δημόσιο λογιστικό του ορίου του άρθρου 7 παρ. 3 της ΚΥΑ 679/96 για την απευθείας ανάθεση ».

2.1.6 Επικαιροποίηση συστημάτων διαχειριστικής επάρκειας Ειδικών Λογαριασμών

Επικυρώθηκε η σύσταση επιτροπής επεξεργασίας των αλλαγών στα εγχειρίδια από τα Πανεπιστήμια Αιγαίου (συντονιστής), Διεθνές, Ιόνιο και Ιωαννίνων.

2.2 Θέματα Ψηφιακής Σύγκλισης

2.2.1 Έμμεσες Δαπάνες

2.2.2 Χρονικές προθεσμίες ενεργειών Δημοσίων Συμβάσεων

2.2.3 Υλοποίηση Υποέργων με ίδια μέσα (αυτεπιστασίες)

Ενημερώθηκαν τα μέλη της Συνόδου σχετικά με την σύσταση επιτροπής από τα Πανεπιστήμια Θεσσαλίας (συντονιστής), Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Αριστοτέλειο, Πελοποννήσου και Δημοκρίτειο, η οποία με τη συνεργασία της ΕΥΘΥ, θα επεξεργαστεί προτάσεις και θα έχει συναντήσεις με τους εκπροσώπους του Ε.Π. Ψηφιακή Σύγκλιση για την απλοποίηση και τροποποίηση των διαδικασιών διαχείρισης. Η επιτροπή εμπλουτίστηκε με τη συμμετοχή και των Προέδρων των Επιτροπών Ερευνών των ανωτέρω Πανεπιστημίων.

Η κ. Ορφανού ενημέρωσε ότι η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος Εκπαίδευσης και Δια Βίου Μάθησης συνεργάζεται με στελέχη της Ειδικής Υπηρεσίας του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ψηφιακής Σύγκλισης σχετικά με τα ανωτέρω θέματα.

2.3 Ενημέρωση σχετικά με θέματα Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας

2.3.1 Νέες προκηρύξεις

2.3.2 Αριστεία

2.3.3 Έμμεσες δαπάνες

2.3.4Matchingfunds

Σύμφωνα με τα πρακτικά της 47 ης Συνάντησης Γραμματέων των Επιτροπών Ερευνών των Ελληνικών Πανεπιστημίων «π ραγματοποιήθηκε ενημέρωση – εισήγηση από την κ. Σοφούλη Ευαγγελία, Προϊσταμένη Διεύθυνσης Σχεδιασμού και Προγραμματισμού ΓΓΕΤ, σχετικά με τις δράσεις έρευνας και τεχνολογικής ανάπτυξης (Αριστεία, Ενίσχυση μεταδιδακτόρων Ερευνητών , κλπ). Ανακοίνωσε την προκήρυξη νέων προγραμμάτων εντός του δευτέρου εξαμήνου 2011 (spinoff/outclusters, κλπ). Ζήτησε προτάσεις για νέες δράσεις καθώς υπάρχει ένα υπόλοιπο ύψους 139 εκ. ευρώ έως το 2013 προς εξειδίκευση.

Όσον αφορά τη Δράση Αριστεία, η ημερομηνία λήξης υποβολής προτάσεων είναι η 1η Σεπτεμβρίου 2011 και αναμένονται τα αποτελέσματα από τη πρώτη φάση αξιολόγησης στις 15/10/2011 και τα τελικά αποτελέσματα έως 15/02/2012.

Πρόθεση της πολιτείας είναι κάθε χρόνο να προκηρύσσεται η παραπάνω δράση ανεξαρτήτως ορίου προϋπολογισμού.

Η κ. Σοφούλη ανακοίνωσε ότι η ΓΓΕΤ θα αναγνωρίσει έμμεσες δαπάνες στα έργα της και προτίθεται να υιοθετήσει το μοντέλο κατ’ αποκοπής υπολογισμού εμμέσων δαπανών (flatrate) εφόσον ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις της ΕΥΘΥ με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Για τα matchingfunds ανακοινώθηκε ότι, έχει διατεθεί μέχρι σήμερα περίπου το 45% της προβλεπόμενης Εθνικής Συμμετοχής για το 2009 και αναμένονται εκ νέου πιστώσεις από το Υπουργείο Οικονομικών. »

Σχετικά με τα θέματα Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας υπήρξε εισήγηση από τον κ. Κοκκινοπλίτη Κωνσταντίνο, Γενικό Γραμματέα Έρευνας και Τεχνολογίας (Θέμα 3 ο παρόντος πρακτικού).

2.4 Ενημέρωση σχετικά με το Ε.Π. «Ανταγωνιστικότητα»

2.4.1 Προγραμματισμός νέων προκηρύξεων για το 2011

2.4.2 Γραφεία Διαμεσολάβησης

Η κ. Πουλακάκη, Προϊσταμένη Μονάδας Δ’ Οργάνωσης και Υποστήριξης της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Ε.Π. Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα, σε συνέχεια των συζητήσεων της 47 ης Συνάντησης Γραμματέων, ενημέρωσε σχετικά με τα προγράμματα ΠΕΝΕΔ 2003 ότι χαρακτηρίζονται ως ημιτελή έργα του Γ’ ΚΠΣ, καθώς εκκρεμούν τελικές εκθέσεις ή/και ολοκλήρωση διδακτορικών διατριβών. Ανακοίνωσε πως η προκήρυξη όπως είχε σχεδιαστεί με υποχρεωτικό παραδοτέο το διδακτορικό, δεν είναι δυνατόν να τροποποιηθεί και τα έργα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι 31/03/2013 και ότι σε αντίθετη περίπτωση η Ελλάδα θα κληθεί να επιστρέψει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ποσό ύψους 41,5 εκ. ευρώ.

Ακολούθησε ανταλλαγή απόψεων, η οποία κατέληξε στο ότι δεν υπάρχει περιθώριο αστοχίας όσον αφορά τα έργα ΠΕΝΕΔ 2003 και θα πρέπει να ολοκληρωθούν όλες οι διδακτορικές διατριβές. Η κ. Ορφανού τοποθετήθηκε ότι η ολοκλήρωση της διδακτορικής διατριβής, αποτελεί άκαμπτο όρο της προκήρυξης για τα ανωτέρω έργα.

2.5 Θέματα προγραμμάτων Ε.Π. «ΕΔΑΦΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ»

2.5.1 Δημιουργία κοινού μοντέλου υπολογισμού των παραγωγικών ωρών των απασχολούμενων

Επικυρώθηκε η σύσταση ομάδας εργασίας αποτελούμενης από το ΕΜΠ, ΑΠΘ, ΕΚΠΑ, ΟΠΑ, Παν. Αιγαίου και Δημοκρίτειο Παν., με σκοπό την δημιουργία κοινού μοντέλου υπολογισμού των παραγωγικών ωρών των απασχολούμενων σε έργα, με τη συνεργασία και της Μονάδας Δ΄ της Ειδικής Υπηρεσίας Αρχής Πληρωμής.

2.5.2 Απλοποίηση διαδικασιών υλοποίησης έργων (Εδαφική Συνεργασία)

Σύμφωνα με τα πρακτικά της 47 ης Συνάντησης Γραμματέων των Επιτροπών Ερευνών των Ελληνικών Πανεπιστημίων « συμφωνήθηκε μέσω του ορισμού ομάδας εργασίας αποτελούμενης από τα Πανεπιστήμια Θεσσαλίας, Δι.Πα.Ε. Αιγαίου, Μακεδονίας, Πειραιώς και Δημοκρίτειου η απλοποίηση του εγχειριδίου οδηγιών επαληθεύσεων. Ο κ. Πούρης αποδέχθηκε την πρόταση των ΑΕΙ για διοργάνωση σεμιναρίων στα οποία θα συμμετέχουν Διαχειριστική Αρχή, εξακριβωτές, Μονάδα Δ’,ΕΥΘΥ και ΑΕΙ καθώς και τη δημιουργία helpdesk. Τέλος, εξέφρασε την πρόθεσή του να συμπεριληφθεί στην τροποποίηση της ΥΠΑΣΥΔ διαδικασία ενστάσεων και η αποσύνδεση των αποζημιώσεων για μετακινήσεις από την ΥΑ 2/33481/0022/31.5.2011. »

2.6. Θέματα Ειδικής Υπηρεσίας Θεσμικής Υποστήριξης

2.6.1 Ενημέρωση για πορεία διαπραγμάτευσης σχετικά με την κατ’ αποκοπή (flatrate) δήλωση των εμμέσων δαπανών για πράξεις επιχορηγήσεων που συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2007-2013» (ΕΠΕΔΒΜ) με δικαιούχους τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ)».

Σύμφωνα με τα πρακτικά της 47 ης Συνάντησης Γραμματέων των Επιτροπών Ερευνών των Ελληνικών Πανεπιστημίων «Πραγματοποιήθηκε ενημέρωση από τους εκπροσώπους τη ΕΥΘΥ κ. Αρβανίτη Α. και κ. Φακίτσα Δ. σχετικά με την πορεία της διαπραγμάτευσης. Εκφράστηκε η αισιοδοξία τους, πως πολύ σύντομα θα υπάρξει τελική αποδοχή του μοντέλου που προτάθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με πιθανότερο προσδιορισμό του κατ΄ αποκοπή ποσού στο 17,3%.»

2.7 Θέματα Ειδικών Λογαριασμών

2.7.1 Θεσμοθέτηση Γραμματείας Συνόδου Προέδρων και Γραμματέων Επιτροπών Ερευνών

Τα μέλη της Συνόδου ενημερώθηκαν για την πρόταση που προέκυψε κατά την 47 η συνάντηση Γραμματέων για τη δημιουργία μόνιμης γραμματείας υποστήριξης και συντονισμού της Συνόδου Προέδρων και Γραμματέων Επιτροπών Ερευνών. Το ζήτημα συζητήθηκε διεξοδικά στην συνέχεια (Θέμα 9 οπαρόντος πρακτικού).

2.7.2 Τροποποίηση ορίων για μετακινήσεις εκτός έδρας

(ΥΑ2/33481/0022/31.05.2011 – ΦΕΚ1069 τ.Β’)

Σύμφωνα με τα πρακτικά της 47 ης Συνάντησης Γραμματέων των Επιτροπών Ερευνών των Ελληνικών Πανεπιστημίων « Έγινε σαφές μετά από συζήτηση ότι η ΥΑ2/33481/0022/31.05.2011 – ΦΕΚ1069 τ.Β’ δεν αφορά τις μετακινήσεις των ΑΕI εκτός από τα προγράμματα Εδαφικής Συνεργασίας, στα οποία ο κ. Πούρης αποδέχθηκε την τροποποίηση της σχετικής ΥΠΑΣΥΔ. ».

2.7.3 Ανασκόπηση νομοθεσίας ανώτατων ορίων αμοιβών μελών ΔΕΠ για συμμετοχή σε προγράμματα

Ο Γραμματέας του ΕΛΚΕ του ΕΑΠ ενημερώνει ότι σύμφωνα με το άρθρο 45 του Ν.3943/2011, ο υπολογισμός των πρόσθετων απολαβών των μελών ΔΕΠ γίνεται σε ετήσια βάση και ως έτος βάσης λαμβάνεται το έτος κατά το οποίο καταβάλλονται και εισηγείται την τροποποίηση του συγκεκριμένου άρθρου του νόμου, διότι προκύπτουν μεγάλα διαχειριστικά προβλήματα.

Ακολούθησε συζήτηση και αποφασίστηκε να αποσταλεί σχετική ενημερωτική επιστολή προς την αρμόδια πολιτική ηγεσία, την σύνταξη της οποίας ανέλαβαν οι κ.κ. Χαλικιάς Ι., Πρόεδρος ΕΛΚΕ ΟΠΑ, Ροδόπουλος Χ., Γραμματέας ΕΛΚΕ ΕΑΠ και Γαρδίκης Δ., Γραμματέας ΕΛΚΕ Παν. Αιγαίου.

2.7.4 Απασχόληση Δημοσίων υπαλλήλων και λειτουργών στο πλαίσιο του Ε.Σ.Π.Α.

(Ν. 3966/2011 άρθρο 55)

Η κ. Ορφανού δεσμεύτηκε ότι σύντομα θα εκδοθεί ερμηνευτική εγκύκλιος, με την οποία θα εξαιρούνται τα ΑΕΙ από την ρύθμιση του άρθρου 55 του Ν. 3966/2011. Ανταλλάχθηκαν απόψεις οι οποίες οδήγησαν στα εξής συμπεράσματα:

1) μετά την έκδοση της αναμενόμενης εγκυκλίου θα επιτρέπεται η απασχόληση μελών ΔΕΠ και δημοσίων υπαλλήλων σε συγχρηματοδοτούμενο έργο, με την προϋπόθεση ότι ανήκουν στο προσωπικό του Ιδρύματος που το υλοποιεί

2) μέχρι την έκδοση της δεν είναι δυνατή η καταβολή αμοιβών σε δημόσιους υπαλλήλους και εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

3) η σχετική ρύθμιση θα αφορά όλα τα συγχρηματοδοτούμενα έργα του ΕΣΠΑ.

2.7.5 Εφαρμογή συστήματος «ΔΙΑΥΓΕΙΑ»: Αυτοματοποίηση διαδικασίας, Ερμηνευτική εγκύκλιος και προβλήματα εφαρμογής, χρόνος ανάρτησης Επιτροπών

Σύμφωνα με τα πρακτικά της 47 ης Συνάντησης Γραμματέων των Επιτροπών Ερευνών των Ελληνικών Πανεπιστημίων « ο χρόνος ανάρτησης των επιτροπών στο Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ είτε για προμήθειες διαγωνισμών είτε για επιλογή προσωπικού, έγκειται στη διακριτική ευχέρεια του κάθε Ιδρύματος, για προφανείς λόγους διασφάλισης του κύρους και της αξιοπιστίας των σχετικών ενεργειών. »

2.7.6 Καθεστώς απασχολούμενων στους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας

(Ν. 3966/2011 άρθρο 35 παρ.1)

Σε συνέχεια των συζητήσεων της 47 ης Συνάντησης Γραμματέων, η κ. Ορφανού ανακοίνωσε ότι το άρθρο 35 του Ν. 3966/2011, βάσει του οποίου «στις εξαιρέσεις της παρ. 8 του άρθρου 6 του Ν. 2527/1997 και της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου 33/2006 (Α’ 280), περιλαμβάνονται και οι συμβάσεις μίσθωσης έργου του προσωπικού που απασχολείται για την εκτέλεση έργων από τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.)…», θα συμπληρωθεί με τον όρο ‘μέχρι τη λήξη της προγραμματικής περιόδου’, ώστε να είναι δυνατή η απασχόληση συμβασιούχων σε έργα αλλά μέχρι την λήξη της προγραμματικής περιόδου.

3. Ενημέρωση από Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης Επιχειρησιακών Προγραμμάτων

Ο κ. Γώγος, Προϊστάμενος της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης ΕΠΕΔΒΜ, ενημέρωσε σχετικά με την πορεία υλοποίησης των πράξεων. Όσον αφορά τις πράξεις που εντάσσονται στους άξονες 4, 5 & 6 ο διαθέσιμος προϋπολογισμός ανέρχεται σε περίπου 175 εκ. ευρώ, η ενεργοποίηση των πράξεων ανέρχεται σε 63%, οι εντάξεις έχουν φτάσει το 59%, οι νομικές δεσμεύσεις έχουν προχωρήσει κατά 16% και έχουν πραγματοποιηθεί δαπάνες σε ποσοστό 21%. Για τις πράξεις που εντάσσονται στους άξονες 10, 11, & 12 ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε περίπου 400 εκ. ευρώ, έχουν προχωρήσει οι εντάξεις κατά 71%, οι νομικές δεσμεύσεις κατά 62% και οι δαπάνες.

Σχετικά με τα έργα ΔΑΣΤΑ, Γραφεία Διασύνδεσης, Πρακτική Άσκηση και Μονάδες Καινοτομίας ανέφερε ότι ο διαθέσιμος συνολικός προϋπολογισμός είναι 51,5 εκ. ευρώ έως το 2012 και επιμερίζεται σε 5,4 εκ. για τα έργα ΔΑΣΤΑ, για τα οποία το ποσοστό ένταξης είναι 100%, σε 6 εκ. ευρώ για τα Γραφεία Διασύνδεσης για τα οποία το ποσοστό ένταξης είναι 97,1%, σε 34,2 εκ. ευρώ για τα έργα της Πρακτικής Άσκησης, για τα οποία το ποσοστό ένταξης είναι 95,35% και τέλος, σε 5,85 εκ. ευρώ για τις Μονάδες Καινοτομίας, για τις οποίες το ποσοστό ένταξης ανέρχεται σε 55%.

Στη συνέχεια ο κ. Γώγος ενημέρωσε για τις νέες προκηρύξεις που θα στοχεύουν αφενός στη δικτύωση μεταξύ των Πανεπιστημίων και αφετέρου στη δικτύωση στοχευμένης εμβέλειας για τις ομάδες Πανεπιστημίων. Όσον αφορά το πρόγραμμα «Θαλής» ανακοίνωσε ότι έχουν υποβληθεί 1.437 προτάσεις και θα χρηματοδοτηθούν οι 200. Για το πρόγραμμα «Ενίσχυση Μεταδιδακτόρων Ερευνητών/τριων» έχουν υποβληθεί 2.569 προτάσεις, από τις οποίες θα χρηματοδοτηθούν οι 200 και η διαδικασία αξιολόγησης θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου. Για την πράξη ΜΟΔΙΠ έχουν ενταχθεί όλες οι προτάσεις εκτός από δύο.

Τέλος, ο κ. Γώγος ενημέρωσε ότι είναι πολύ σημαντικό να προχωρήσει η αξιολόγηση στα Πανεπιστήμια. Τόνισε ότι η εσωτερική αξιολόγηση των Πανεπιστημίων θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 31/12/2012 και να ξεκινήσει από τις 01/01/2013 η εξωτερική αξιολόγηση και υπενθύμισε ότι, αφού υποβληθεί η έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης, μέσα σε ένα έτος θα πρέπει να υποβληθεί η έκθεση εξωτερικής αξιολόγησης.

Τον λόγο παίρνει η κ. Ορφανού, που ανακοινώνει την προκήρυξη ενός νέου προγράμματος με αντικείμενο την Εκπόνηση Πανεπιστημιακών Συγγραμμάτων, τα οποία θα αναρτηθούν σε μια πλατφόρμα για λογαριασμό του Υπουργείου και για το έργο υπάρχει η δυνατότητα ανάθεσης σε ένα Πανεπιστήμιο ή ακόμη σε μια σύμπραξη Πανεπιστημίων.

Όσον αφορά το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ο κ. Πετράκος, Γενικός Γραμματέας Επενδύσεων και Ανάπτυξης, ενημερώνει ότι έχουν γίνει κάποιες παρεμβάσεις με στόχο την απλοποίηση των διαδικασιών και να ενταθεί ο ρυθμός των απορροφήσεων που είναι πολύ σημαντικό. Αναφέρεται στην ψήφιση του Ν. 3908/2011, που είναι επενδυτικός νόμος σε αντικατάσταση του προηγούμενου και αφορά την αναγνώριση ως επιλέξιμη την δαπάνη που πραγματοποιείται για αναπτυξιακούς σκοπούς. Στη συνέχεια, ανακοινώνει ότι από το Σεπτέμβριο θα δημιουργηθεί ένα νέο επιχειρηματικό καθεστώς που αφορά τις συστάδες ( clusters ) και ως συμμετέχοντες σε αυτές μπορούν να είναι ΑΕΙ, όχι με την ιδιότητα του επενδυτή, αλλά για τη μεταφορά τεχνογνωσίας. Εξηγεί για το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα JEREMIE , στο πλαίσιο του οποίου θα μπορούσαν να υποβληθούν προτάσεις από Πολυτεχνικές Σχολές και για το Πρόγραμμα ‘Νεανικής Επιχειρηματικότητας’, το οποίο έχει ως αντικείμενο την χρηματοδότηση νέων επιχειρήσεων με την κατάθεση ενός επενδυτικού σχεδίου. Χρηματοδοτεί λειτουργικές τους δαπάνες και θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για την ίδρυση εταιριών τεχνοβλαστών από τα ΑΕΙ.

Στη συνέχεια, ο κ. Κοκκινοπλίτης, Γενικός Γραμματέας Έρευνας και Τεχνολογίας, αναγνωρίζει ότι οι διαδικασίες στο δημόσιο τομέα δημιουργούν προβλήματα κατά την διαχείριση προγραμμάτων και ενημερώνει, σχετικά με τις ενέργειες της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) που πραγματοποιούνται στην κατεύθυνση της απλοποίησης της διαχείρισης, τα κάτωθι

  1. Απλοποίηση των προκηρύξεων ώστε να μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος να καταλάβει εάν είναι δικαιούχος

  2. Ηλεκτρονική υποβολή σε πλατφόρμα, με απλό και εύκολο τρόπο.

  3. Μείωση των απαιτήσεων σε έγγραφα κατά την υποβολή . Θα υπάρχει η δυνατότητα για παράδειγμα οι υπεύθυνες δηλώσεις, συμβάσεις, κτλ να υποβάλλονται ηλεκτρονικά.

  4. Η αξιολόγηση να πραγματοποιείται από κριτές διεθνούς κύρους

  5. Απλοποίηση των κριτηρίων αξιολόγησης.

Ανακοίνωσε ότι κατόπιν συνεργασίας της ΓΓΕΤ με το Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας και Τεχνολογίας (ΕΣΕΤ), θα δημιουργηθεί ένα πλαίσιο για τους διαθέσιμους πόρους και θα γίνει ο προγραμματισμός των δράσεων που θα προκηρυχθούν (ενιαίο πλαίσιο προκηρύξεων). Για κάθε δράση θα διαμορφωθεί ένας οδηγός υποβολής, η πλατφόρμα υποβολής θα έχει ενιαία βάση και θα διαφοροποιείται μόνο όσον αφορά ελάχιστα στοιχεία. Με αυτό τον τρόπο θα δημιουργηθεί μητρώο, το οποίο θα επικαιροποιείται συνεχώς. Επίσης, ενημέρωσε ότι οι προκηρύξεις της ΓΓΕΤ θα αφορούν τους εξής στρατηγικούς πυλώνες: 1) Έρευνα 2) Παραγωγή 3) Εξωστρέφεια και 4) Διασύνδεση της επιστήμης με την κοινωνία και μέσω του στρατηγικού σχεδίου έρευνας. Σκοπός είναι να υπάρχει σταθερή χρηματοδότηση. Ανακοίνωσε ότι αυτή τη στιγμή ο προϋπολογισμός για τους πόρους έρευνας είναι 1.069 εκ. ευρώ και ειδικά για τις δράσεις Αριστεία και Συνεργασία έχουν εξασφαλιστεί πόροι χρηματοδότησης για τα επόμενα έτη.

Επιπρόσθετα, ενημέρωσε τους συμμετέχοντες ότι μέχρι το τέλος Σεπτέμβρη θα ψηφιστεί νέος νόμος για την έρευνα και την καινοτομία. Με βάση αυτόν, προωθούνται προσπάθειες από την ΓΓΕΤ για την διασύνδεση της έρευνας με την παραγωγική δραστηριότητα, να δοθεί έμφαση στον προγραμματισμό και να δημιουργηθεί νέο σύστημα διοίκησης των φορέων υλοποίησης (κυρίως των ερευνητικών κέντρων), χωρίς πολλές βαθμίδες και δομές που ευνοούν την γραφειοκρατία. Στο νόμο-πλαίσιο θα υπάρξει σχετικό άρθρο για τη συνεργασία των ΑΕΙ με τα ιδιωτικά κέντρα και θα προβλεφθεί η ίδρυση μιας μόνιμης δομής καινοτομίας και επιχειρηματικότητας στα ιδρύματα (Γραφείο Καινοτομίας και Διασύνδεσης).

Ακολούθησαν ερωτήσεις προς τον Γενικό Γραμματέα, επί των οποίων ο κ. Κοκκινοπλίτης σχολίασε ότι στόχος της υπηρεσίας είναι η εντατικοποίηση της διασύνδεσης των αποτελεσμάτων της έρευνας με την παραγωγή, για τη μέγιστη αξιοποίησή τους και η εξεύρεση τρόπων χρηματοδότησης της καινοτομίας. Τέλος, επισήμανε ότι, δεν υπάρχει σχεδιασμός χρηματοδότησης των Γραφείων Διαμεσολάβησης, προκειμένου να δημιουργηθούν μόνιμοι θεσμοί στα Πανεπιστήμια.

Κλείνοντας το θέμα, ο Προεδρεύων ζήτησε να παρευρίσκονται στις Συνόδους παράγοντες της υπηρεσίας της ΓΓΕΤ για την ανταλλαγή απόψεων με τα στελέχη των ΕΛΚΕ

4. Δεοντολογία και βασικοί κανόνες Προκηρύξεων, Αξιολογήσεων και όρων έναρξης λειτουργίας ερευνητικών και αναπτυξιακών έργων, ποικίλων διαχειριστικών αρχών

4.1 Κανόνες και Δεοντολογία στους όρους προκήρυξης προγραμμάτων (όλων των διαχειριστικών αρχών)

Η Πρόεδρος του ΕΛΚΕ του Πανεπιστημίου Αιγαίου, κ. Δημητρακοπούλου, ενημερώνει ότι όσον αφορά στους όρους προκήρυξης προγραμμάτων είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει ένας προγραμματισμός χρόνου σε επίπεδο διετίας για να γνωρίζουν τα ιδρύματα τι θα προκηρυχθεί. Το μεγάλο χρονικό διάστημα είναι απαραίτητο πριν την ημερομηνία λήξης υποβολής προτάσεων σε ένα πρόγραμμα και οι όροι/διαδικασίες της προκήρυξης δεν θα πρέπει να αλλάζουν την τελευταία στιγμή. Επισυνάπτεται η σχετική εισήγηση της κας Δημητρακοπούλου.

4.2 Δεοντολογία και Διαφάνεια στις διαδικασίες αξιολόγησης ερευνητικών προτάσεων (όλων των διαχειριστικών αρχών)

Η Πρόεδρος του ΕΛΚΕ του Πανεπιστημίου Αιγαίου, κ. Δημητρακοπούλου, εισηγήθηκε ότι θα πρέπει να υπάρχει πλήρης ενημέρωση για την διαδικασία της αναλυτικής αξιολόγησης.

4.3 Κανόνες έναρξης προγραμμάτων και διαχείρισης προγραμμάτων (όλων των διαχειριστικών αρχών)

Η Πρόεδρος του ΕΛΚΕ του Πανεπιστημίου Αιγαίου, κ. Δημητρακοπούλου, πρότεινε να βρεθεί ένας τρόπος να παράγεται όσο το δυνατόν καλύτερο έργο με τους λιγότερους πόρους.

Τέλος, εισηγήθηκε να δημιουργηθεί μία επιτροπή από εκπροσώπους των ΕΛΚΕ και των διαχειριστικών αρχών προκειμένου να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο για τη δεοντολογία και τους βασικούς κανόνες προκηρύξεων.

5. Στρατηγική για την Έρευνα και την Καινοτομία

Αίτημα ενημέρωσης από τη πολιτική ηγεσία

6. Λειτουργία Συνδέσμου Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (ΣΕΑΒ)

6.1 Διαχείριση και υλοποίηση των μεγάλων προγραμμάτων των ψηφιακών βιβλιοθηκών

Ο κ. Κλαψόπουλος, Αντιπρόεδρος Σ.Ε.Α.Β., ενημερώνει τα μέλη της Συνόδου για το θέμα της ανανέωσης της εγγραφής στη βάση δεδομένων και προσκαλεί τα ιδρύματα να τακτοποιήσουν τις υποχρεώσεις τους. Αναφέρει ότι το έργο έχει ενταχθεί από το Μάρτιο στο πλαίσιο του Ε.Π. Ψηφιακή Σύγκλιση του ΕΣΠΑ, υπό την ευθύνη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με 15 δράσεις και σε αυτό εμπλέκονται πολλά ιδρύματα και στελέχη τους.

7. Σύσταση οριζόντιας ομάδας για ΔΑΣΤΑ

Η κ. Ορφανού προσκάλεσε τα ιδρύματα να προχωρήσουν στις απαραίτητες ενέργειες ώστε να επικοινωνούν τα πληροφοριακά συστήματα όλων των Δομών Απασχόλησης και Σταδιοδρομίας (ΔΑΣΤΑ), προκειμένου να υπάρχουν κοινά κριτήρια μέτρησης αποδοτικότητας. Επίσης, ενημέρωσε ότι μελλοντικός στόχος είναι να δημιουργηθεί μία ψηφιακή βιβλιοθήκη και ένας διαδικτυακός κόμβος πληροφόρησης του Υπουργείου Παιδείας και επισήμανε ότι θα πρέπει να αναδειχθούν προτάσεις από ομάδες ιδρυμάτων ΑΕΙ ή/και ΤΕΙ, που θα έχουν σκοπό την προβολή στοχευμένων δράσεων (οριζόντιας) έρευνας. Τέλος, ανέφερε ότι οι Μονάδες Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας (ΜΟΚΕ) μπορούν να διοργανώνουν σεμινάρια στα οποία συμμετέχουν επιχειρήσεις και να συνεργάζονται με παραγωγικούς φορείς για τη διοργάνωση σεμιναρίων.

Ο Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Ιωάννης Θεοδωράκης, εισηγήθηκε προτάσεις για Δικτύωση μεταξύ των ιδρυμάτων, είτε στο σύνολο τους είτε μέσω στενότερων δικτυώσεων σε ειδικά πεδία (στοχευμένα δίκτυα μικρότερης εμβέλειας), δικτύωση που μπορεί και είναι σκόπιμο να οδηγήσει στην ίδρυση ενός διιδρυματικού φορέα συνεργασίας.

8. Ενιαία Αρχή Πληρωμής

Ο κ. Ροδόπουλος ενημερώνει ότι, βρισκόμαστε στη διαδικασία ολοκλήρωσης της τακτοποίησης του τακτικού προϋπολογισμού μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμής. Θα πρέπει να διευκρινιστεί εάν όλο το προσωπικό που πληρώνεται μέσω των ΕΛΚΕ, θα περνάει τις αμοιβές/ πρόσθετες αποδοχές/ αποζημιώσεις μετακινήσεων μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμής και έπειτα θα πιστώνεται ένας λογαριασμός που θα οριστεί από κάθε ΕΛΚΕ.

9. Θεσμοθέτηση Γραμματείας Συνόδου Προέδρων και Γραμματέων Επιτροπών Ερευνών

Σε συνέχεια των συζητήσεων της 47 ης Συνάντησης Γραμματέων για τη δημιουργία μόνιμης γραμματείας υποστήριξης και συντονισμού της Συνόδου Προέδρων και Γραμματέων Επιτροπών Ερευνών και ύστερα από ανταλλαγή απόψεων, αποφασίστηκε η σύσταση επιτροπής αποτελούμενης από τους κ.κ. Μποντόζογλου Β. (Παν. Θεσσαλίας), Μασσέλο Κ. (Παν. Πελοποννήσου), Πετράκη Εμ. (Παν. Κρήτης), Τροχούτσο Φ. (Διεθνές Παν.), Γαρδίκη Δ. (Παν. Αιγαίου) και Ροδόπουλο Χ.(Ε.Α.Π.) η οποία θα επεξεργαστεί τη διαδικασία πρόσληψης.

10. Άλλα θέματα – Προτάσεις – Ανακοινώσεις

Αναβλήθηκε η συζήτηση των θεμάτων για παραπέρα επεξεργασία και συζήτηση σε επόμενη Σύνοδο.