ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ – ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΡΕΥΝΩΝ
43η ΣΥΝΟΔΟΣ ΠΡΟΕΔΡΩΝ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ
ΧΑΝΙΑ 12 ΙΟΥΝΙΟΥ 2008
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΗΣ 43ης ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΩΝ ΠΡΟΕΔΡΩΝ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΩΝ ΤΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ
(Α) Το νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας των ΕΛΚΕ και η ερμηνεία του από τα Ελεγκτικά ‘Όργανα του κράτους. Ενημέρωση- Συζήτηση με τους κ. Γεώργιο-Σταύρο Κούρτη, Πρόεδρο Ελεγκτικού Συνεδρίου, κ. Αθ. Κυριαζή Ειδικό Γραμματέα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης ΥΠΕΠΘ
Ο Πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου παρουσίασε την νομολογία του Ανώτατου Δικαστηρίου σχετικά με το νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας. Σύμφωνα με την νομολογία αυτή οι ΕΛΚΕ αποτελούν δημόσιες χρηματικές διαχειρίσεις και περιλαμβάνονται στην έννοια του κρατικού προϋπολογισμού γίνεται όμως δεκτό ότι ο κατασταλτικός έλεγχος στην διαχείριση τους θα είναι σύμφωνος με τις κανονιστικές κοινές υπουργικές αποφάσεις.Έχουν επομένως οι ΕΛΚΕ λογιστική και διαχειριστική αυτονομία εντός των κανόνων του δημοσίου.
Πιο συγκεκριμένα και απαντώντας στα ερωτήματα που ετέθησαν μέσω του υπομνήματος που συνέταξε το Πολυτεχνείο Κρήτης ο Πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου ανέφερε ότι :
- - Οι ΕΛΚΕ δεν έχουν την δυνατότητα, σύμφωνα με την υφιστάμενη ΚΥΑ να χρηματοδοτούν ανάγκες των πανεπιστημίων πλην των περιπτώσεων που ρητά αναφέρονται στους σκοπούς των Ειδικών Λογαριασμών (Άρθρο 1, Παρ. 2) και στις αρμοδιότητες της Επιτροπής Ερευνών (Αρθρο 4, Παρ. 6) όπως διατυπώνονται στην ανωτέρω υπουργική απόφαση
- - Οιαδήποτε χρηματοδότηση δεν πληροί τις προϋποθέσεις της ανωτέρω παραγράφου θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως επιλέξιμη και άρα νόμιμη εφόσον τεκμηριωθεί με σαφή τρόπο ότι είναι απαραίτητη για την εκπόνηση των ερευνητικών προγραμμάτων που διαχειρίζεται ο ΕΛΚΕ
- - Η διατύπωση του Άρθρου 7, Παρ.2 («Ποσοστό μέχρι 25% του συνολικού προϋπολογισμού κάθε έργου που χρηματοδοτείται μέσω του λογαριασμού και ειδικότερα από οποιονδήποτε πόρο του, διατίθεται κατά προτεραιότητα σε κάθε ‘Ίδρυμα για την ενδεχόμενη χρήση του προσωπικού του εγκαταστάσεων και οργάνων κατά την εκτέλεση του χρηματοδοτούμενου έργου και για τα έξοδα λειτουργίας του Λογαριασμού.») θεωρείται προβληματική ως προς την δυνατότητα των ΕΛΚΕ να αθροίζουν κονδύλια από τα γενικά έξοδα των διαφόρων προγραμμάτων και να χρηματοδοτούν από κοινό προϋπολογισμό αμοιβές προσωπικού του Ιδρύματος (συντηρητές, φύλακες, κλπ).
- - Η εξουσιοδότηση του Ν. 3027/2002, Άρθρο 3 να καθορίζεται με τον Οδηγό Χρηματοδότησης και «....κάθε περίπτωση χρηματοδότησης και οικονομικής διαχείρισης που δεν προβλέπεται από την ανωτέρω κοινή υπουργική απόφαση» αποτελεί διάταξη κενή περιεχομένου λόγω της γενικής και αόριστης διατύπωσής της
- - Οιοδήποτε πλεόνασμα προκύπτει μετά την αφαίρεση των εξόδων λειτουργίας των ΕΛΚΕ και δίδεται υπέρ του Ιδρύματος θα πρέπει να διατίθεται σύμφωνα με τους κανόνες του Δημόσιου Λογιστικού. Στην περίπτωση αυτή και για την σύναψη μίσθωσης έργου απαιτείται έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης των Υπουργείων Παιδείας και Εσωτερικών
- - Ο αριθμός των υπολόγων σε σχέση με την διαχείριση του ΕΛΚΕ κρίνεται υπερβολικός (Πρόεδρος, μέλη Επιτροπής Ερευνών, Γραμματεία, Επιστημονικά Υπεύθυνος)
Ο κ. Κούρτης ανέφερε ότι τα προβλήματα που έχουν ανακύψει ή ήθελαν προκύψει στο μέλλον με καταλογισμούς οφείλονται στο περιεχόμενο και στην διατύπωση των άρθρων της ΚΥΑ ΚΑ/679/96 σύμφωνα με το οποίο έχει δημιουργηθεί η νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου επιβεβαιώνοντας τα συμπεράσματα του υπομνήματος που συνέταξε το Πολυτεχνείο Κρήτης και τόνισε ότι για την επίλυση τους απαιτείται αναδιατύπωση της ΚΥΑ.
Ο Ειδικός Γραμματέας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης κ. Κυριαζής ανέφερε ότι το ΥΠΕΠΘ υλοποιώντας την απόφαση της Συνόδου των Πρυτάνεων της Κομοτηνής συνέταξε μια προσθήκη στην ΚΥΑ για να διασφαλίσει πως το αποθεματικό των ΕΛΚΕ των Πανεπιστημίων μπορεί να διατίθεται με απόφαση της Συγκλήτου, μετά από πρόταση της Επιτροπής Ερευνών, για την επίτευξη των εκπαιδευτικών, ερευνητικών και αναπτυξιακών στόχων του Ιδρύματος. Η κοινή αυτή υπουργική απόφαση έχει υπογραφεί από τον κ. Υπουργό Παιδείας ενώ το Υπουργείο Οικονομικών διατηρεί επιφυλάξεις. Βέβαια, τόνισε ο κ. Κυριαζής, μετά την συζήτηση που προηγήθηκε και τις διευκρινήσεις που παρείχε ο Πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, απαιτείται μια νέα συνολική προσέγγιση ώστε να καλυφθούν όλα τα επίμαχα σημεία. Δεσμεύτηκε δε να προωθήσει στην πολιτική ηγεσία ένα τέτοιο κείμενο που θα συνταχθεί μέχρι το πέρας της Συνόδου των Πρυτάνεων.
Το Σώμα μετά από διαλογική συζήτηση αποφάσισε πως τα κύρια ζητούμενα από την τροποποίηση της ΚΥΑ είναι :
- - να δοθεί η δυνατότητα να διατίθεται, μέσω ΕΛΚΕ, και άρα ευέλικτα και εκτός των διατάξεων του Δημόσιου Λογιστικού το αποθεματικό των ΕΛΚΕ με απόφαση της Συγκλήτου για την επίτευξη των όποιων εκπαιδευτικών, ερευνητικών και αναπτυξιακών στόχων του Ιδρύματος
- - να καταστεί ξεκάθαρη η δυνατότητα των ΕΛΚΕ να αθροίζουν κονδύλια από τα γενικά έξοδα των διαφόρων προγραμμάτων και να χρηματοδοτούν από κοινό προϋπολογισμό αμοιβές προσωπικού του Ιδρύματος (συντηρητές, φύλακες, κλπ).
- - Να διευρυνθούν οι σκοποί των ΕΛΚΕ όπως περιγράφονται στο Άρθρο 1 παρ. 2 της ΚΥΑ 679/96, ώστε να καλύπτουν τη χρηματοδότηση από τα αποθεματικά του ΕΛΚΕ με απόφαση της Συγκλήτου, εκπαιδευτικά, ερευνητικά και αναπτυξιακά έργα προς όφελος του Ιδρύματος.
Το Σώμα εξουσιοδότησε επιτροπή να συντάξει σύμφωνα με τα ανωτέρω σχέδιο για να υποβληθεί προς έγκριση από την Σύνοδο των Πρυτάνεων.
(Β) Θέματα ΕΣΠΑ (2008-2013) Ενημέρωση - Συζήτηση από τον Ειδικό Γραμματέα της ΕΥΔ ΕΠΕΑΕΚ κ. Γ. Πανδρεμένο
Εκ μέρους του Ειδικού Γραμματέα αναφέρθηκαν οι ακόλουθες ομάδες θεμάτων σχετικά με το ΕΣΠΑ τα οποία χρήζουν αντιμετώπισης :
(1) Θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής
Το ΕΣΠΑ δε θα λειτουργήσει οριζόντια και δεν θα χρηματοδοτηθούν απαραίτητα όλοι οι τελικοί δικαιούχοι του Γ ΚΠΣ. Την τελική έγκριση και την απόφαση ένταξης των έργων ΕΣΠΑ έχει η πολιτική ηγεσία ΥΠΕΠΘ η οποία θα λαμβάνει υπόψη της και την ανταπόκριση του κάθε ιδρύματος στο ισχύον εκπαιδευτικό πλαίσιο
(2) εκκρεμότητες ΕΠΕΑΕΚ
Πρόθεση του ΥΠΕΠΘ είναι οι δαπάνες των δράσεων της Διεύρυνσης και των Βιβλιοθηκών για τις οποίες δεν προβλέπεται συνέχιση της χρηματοδότησης μετά τις 31/12/08, να περιληφθούν στον τακτικό προϋπολογισμό. Οι δράσεις των γραφείων διασύνδεσης λήγουν 30/06/08 χωρίς δυνατότητα παράτασης. Θα πρέπει να γίνει προσπάθεια υποβολής προτάσεων σε νέα πρόσκληση από το ΕΣΠΑ εντός του 2008.
(3) Λειτουργία βασικών αξόνων ΕΣΠΑ
Η ΕΥΔ Ε.Π. «Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση» προτίθεται να καλέσει τους ΕΛΚΕ των Πανεπιστημίων σε κοινή συνεδρίαση ώστε να προκύψει ο προγραμματισμός των νέων καινοτόμων δράσεων συμπεριλαμβανόμενης της έρευνας στα πλαίσια του ΕΣΠΑ.
Λοιπά Θέματα
- Για τις Βιβλιοθήκες από το ΕΣΠΑ θα χρηματοδοτηθούν μόνο καινοτόμες δράσεις που δεν θα καλύπτουν βιβλία περιοδικά, προσωπικό, κλπ, ενώ έχει προβλεφθεί να καλυφθεί μέρος των λειτουργικών τους εξόδων εφόσον αυτά ενταχθούν στις χρηματοδοτούμενες δράσεις (ΠΠΣ, ΠΜΣ, ΕΡΕΥΝΑ)
- Υπάρχει σκέψη στο ΕΣΠΑ τα Γραφεία Διαμεσολάβησης η Πρακτική Άσκηση και η επιχειρηματικότητα να αποτελούν μέρη ενιαίας δράσης. Επίσης υπάρχει πρόθεση εκ μέρους της Διαχειριστικής αρχής να δοθούν πόροι προς την ΑΔΙΠ για να υποστηρίξουν τη διαδικασία αξιολόγησης των ΑΕΙ. Η προκήρυξη δράσεων για την αναμόρφωση των προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών θα αντιμετωπιστεί σε δεύτερη φάση.
- Η ΕΥΔ είναι θετική στο να μεταφερθούν κονδύλια από το ΠΕΠ στο ΕΣΠΑ της ΕΥΔ του ΥΠΕΠΘ τα οποία θα χρηματοδοτήσουν τους εξοπλισμούς των ΑΕΙ όπως έγινε και με το ΕΠΕΑΕΚ.
- Για το θέμα της μη επιλεξιμότητας του ΦΠΑ στα έργα του ΕΣΠΑ που αναφέρει η ΥΠΑΣΥΔ που εκδόθηκε από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών στις 27/03/2008 σύμφωνα με τον Ν. 3614/2007, ο Ειδικός Γραμματέας ανέφερε ότι η υπηρεσία του γνωρίζει το θέμα και ότι θα δρομολογηθεί ρύθμιση.
- Σχετικά με το ποσοστό των έμμεσων δαπανών που θα δικαιολογηθούν υπέρ των ΕΛΚΕ στα έργα του ΕΣΠΑ δόθηκε η διαβεβαίωση από την Διαχειριστική Αρχή ότι θα είναι αισθητά υψηλότερο του 5%, ενιαίο για όλα τα Ιδρύματα και θα προσδιοριστεί ως ένας μέσος όρος των πραγματικών εμμέσων δαπανών των ΕΛΚΕ των ελληνικών ΑΕΙ
(Γ) Ενημέρωση - Συζήτηση με εκπροσώπους ΕΥΔ ΕΠΕΑΕΚ και INTERREG
(1) ΕΠΕΑΕΚ
- Οι τόκοι των χρηματοδοτήσεων των έργων του ΕΠΕΑΕΚ πρέπει να επιστραφούν με το κλείσιμο των έργων. Ετέθη το θέμα των χρεωστικών τόκων και του ενδεχόμενου συμψηφισμού τους με τους πιστωτικούς τόκους. Τονίστηκε ότι προς το παρόν δεν αναφέρονται οι χρεωστικοί τόκοι στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Το ΥΠΕΠΘ είναι θετικό στο συμψηφισμό αλλά απαιτείται και έγκριση από το ΥΠΟΙΟ. Εναλλακτικά τονίστηκε από το Σώμα ότι το ποσό των χρεωστικών τόκων μπορεί να δοθεί και σαν επιχορήγηση στα ΑΕΙ.
- Τονίστηκε η ανάγκη άμεσης δήλωσης δαπανών των πράξεων που έληξαν από το 2006 και στη συνέχεια αυτών του 2007 , την ανάγκη δραστηριοποίησης των ΕΛΚΕ των ΑΕΙ για επιτάχυνση στην υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου τόσο των πράξεων που λήγουν μέχρι τις 31/8/2008 όσο και των «ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ» και «ΔΙΕΥΡΥΝΣΗΣ» στα οποία έχει δοθεί παράταση μέχρι 31/12/08.
- Τονίστηκε η δυνατότητα ανακατανομής των προϋπολογισμών των έργων ΠΠΣ, ΠΜΣ και ΕΣΠ ώστε να καλυφθούν τυχόν ανάγκες σε διοικητικό προσωπικό υποστήριξης μέχρι 31/12/2008 προκειμένου το προσωπικό αυτό να απασχοληθεί για να κλείσουν διαχειριστικά όλα τα έργα. Πρέπει δηλαδή να υποβληθούν έγκαιρα και επιτυχώς οι Δήλωση Ολοκλήρωσης Πράξης μέχρι τον Ιανουάριο του 2009.
- Προτάθηκαν τρόποι αξιοποίησης της δυνατότητας που δίνει το ΕΠΕΑΕΚ για κάλυψη της χρηματοδότησης του απαραιτήτου διοικητικού προσωπικού μέχρι 31/12/2008 στα έργα (ΠΠΣ, ΠΜΣ, ΕΣΠ) που λήγουν το αργότερο μέχρι 31/8/2008.
- Τονίστηκε ιδιαίτερα ότι η 31η /12/08 είναι η καταληκτική ημερομηνία πληρωμής όλων των δαπανών πέραν της οποίας καμία δαπάνη δεν θα θεωρείται επιλέξιμη. Το σημείο αυτό αφορά ακόμα και στις περιπτώσεις εξόφλησης των φόρων και των εισφορών των μισθοδοσιών, των φόρων των παραστατικών κ.λ.π
(2) ΙΝΤΕRREG
Αναφέρθηκε ότι υπάρχει βραδύτητα στην πιστοποίηση των δαπανών με αποτέλεσμα να καθυστερούν υπερβολικά οι καταβολές των χρηματοδοτήσεων και να κινδυνεύει η υλοποίηση των έργων.
Η εκπρόσωπος της Διαχειριστικής Αρχής του ΙΝΤΕRREG κα Πουλάκη-ΥΠΟΙΟ
απήντησε πως θα πιστοποιηθούν σύντομα επι τόπου οι πραγματοποιηθείσες δαπάνες ώστε να προχωρήσουν οι πληρωμές. Στο μέλλον τόνισε πως το ΥΠΟΙΟ θα ορίζει πιστοποιημένο ορκωτό ελεγκτή ανά έργο για όλες τις δράσεις ο οποίος θα ελέγχει και θα πιστοποιεί επί τόπου τις δαπάνες των έργων ώστε να μην σημειώνονται καθυστερήσεις.. Η κ. Πουλάκη αναφέρθηκε επίσης και στις σημαντικές ελλείψεις προσωπικού της υπηρεσίας της.
(Δ) Πιστοποίηση Διαχειριστικής Επάρκειας τελικών δικαιούχων έργων ΕΣΠΑ
Έγινε παρουσίαση σχετικά με την Διαχειριστική Επάρκεια δικαιούχων ΕΣΠΑ κατά την μεταβατική περίοδο από τον κ. Κ. Αρβανίτη, Στέλεχος της Ειδικής Υπηρεσίας Θεσμικής Υποστήριξης του ΥΠΟΙΟ και συζητήθηκε παράδειγμα συμπλήρωσης εντύπου υποβολής πρότασης. Στην συζήτηση παρενέβη και ο κ. Δ. Τάσιος, Στέλεχος της Μονάδας Γ΄ της ΕΥΔ Ε.Π. «Εκπαίδευση και Δια βίου Μάθηση»
(Ε) Εισήγηση της Οικονομικής Επιτροπής της Συνόδου των Πρυτάνεων για τα κριτήρια κατανομής του τακτικού προϋπολογισμού των πανεπιστημίων
Ο Συντονιστής της επιτροπής κ. Πολύζος παρουσίασε την εισήγηση στην οποία είχε καταλήξει η επιτροπή μετά από διαδοχικές συνεδριάσεις. Επακολούθησε συζήτηση, προτάθησαν από μέλη του Σώματος τροποποιήσεις και εγκρίθηκε τελικά ομόφωνα εισήγηση που θα τεθεί υπό την έγκριση της Συνόδου των Πρυτάνεων.
(ΣΤ) Λοιπά Θέματα
Το Σώμα έκανε ομόφωνα δεκτό το αίτημα της 38ης Συνάντησης των Γραμματέων των Επιτροπών Ερευνών να επεκταθεί η ρύθμιση που προβλέπει κοινή υπουργική απόφαση (ΔΙΔΑΔ/Φ.64β/282/οικ. 10070, ΦΕΚ Τεύχος Δεύτερο, Αρ. φύλλου 694, 3ης Μαΐου 2007) για την κάλυψη από το Δημόσιο των εξόδων για νομική υποστήριξη των τεχνικών υπαλλήλων σε περίπτωση ποινικών διώξεων εις βάρος τους και για τις Διοικήσεις και το προσωπικό των πανεπιστημίων και το προωθεί προς την Σύνοδο των Πρυτάνεων προς έγκριση